mardi 13 janvier 2015

Salut e fraternitat

SALUT E FRATERNITAT


Tèxt escrich lo 12 de genièr aprèp una marida setmana.

Es un òme en colèra que vòl parlar uèi. Lo sabi plan la colèra es marrida conselhièra, mas consí far per se taisa pas. Vòli parlar, de segur, dels « eveniments » dels 7, 8 e 9 de genièr de 2015. En França se parla d' « eveniments » per nomenar l'innommable. La guèrra d'Argeria foguèt un « eveniment ». Lo mes de mai tanben. Se nomena pas çò qu'a pas de nom, çò qu'exitís pas o, puslèu çò qu'òm desiri qu'aja pas existit. E pasmens... Lo sens nom s'es debanat en França, a la debuta del sègle 21 e a entraïnat la reaccion espontanèa, en defòra de totas organizacions que que sián, del pòble european. Per de que, lo cal pas oblidar, es l'umanitat, la vertadièra, qu'a respondut a l'immond. La fola s'es acordada naturalament sus una repòsta silenciosa. Mas repòsta es un tèrme guèrrier que cal pas emplegar quand se tracha de coards. Totjorn tornam a la meteissa causa : nòstra diccionari es pas pron bèl per i trapar totes los mòts. De cara a l'inexprimible demoram mut, nosautres òmes de la Civilizacion, de las Civilizacion. E es benlèu aquí que se tròba lo picat de la dalha. Pichon a pichon avèm perdut lo sens dels mots e, de còps, l'avèm pervertit, es a dire que cadun sona las causas, los mots, los concèptes a l'alna de son desir singular. La compreneson mutuala es pas mai possible. Se i a un imperatiu ara, es de qualificar las causas, las nocions, los concèptes per la definicion que lor es affectada e jogar pas amb elas. Los jòcs de mòt se pòdon far pas que se los entreparlaires an lo meteis nivèl d'entendement. Se que non, dins lo melhor dels cases, la galejada es un fracàs e lo comic l'es pas, o dins lo pièjer aquò pòt provocar una contèsta e mai un conflicte. Çò que se vei dins una familha se pòt generalisar a las nacions. D'aquí l'imperatiu de tornar a la sorga.
La sorga, la font primièra d'ont raja la possibilitat del viure ensems. E ben lo cal afortir : aquel principi elementari es la Republica democratica tala que la coneissèm. L'ora es pas de discutir de son istòria, de sa lenta madurason, de sas enganas, e de sas capitadas e de sas diferentas configuracions. Fasèm nòstras, encò nòstre, çò que dempuèi la revolucion francesa n'es la devisa : Libertat, Egalitat e Fraternitat. Los tèrmes ne son precises e se podon pas, al nòstre vejaire discutir. La Fraternitat es lo ligam afectiu e moral qu'unís los umans. Aquela unitat, que despassa l'ego, entraïna lo respect de l'Autra. Çò qu'enebís pas la discussion, l'escambi mas totjorn amb civilitat e cortesiá. Los revolucionaris s'aculhissian amb la formula « salut e Fraternitat ». Solide qu'an pas totjorn estats fraternals, mas l'educacion èra pas facha d'aquel temps e la Republica francesa qu'èra a se botar en plaça, èra una invencion nòva, sens cap de referéncias. Se pòt aisidament comprene que remplaçar un Rei tot potent per un pòble a son torn tot potent foguèsse pas un prètzfach aisit. Aquò nos conduch a l'Egalitat. Egalitat de cadun de cara a la lei comuna que fixa las limitas a la Libertat que pòt pas èsser absoluda se que non las pulsions de cadun pòdon, lèu, prene lo dessús e alara es la fin de tota umanitat. Los sòcis, totes los sòcis, son someses a las meteissas obligacions e an los meteisses dreches. Que que siá lo sèxe, la profession, l'origina, las pensadas. Aquelas d'aquí son naturalament liuras. Tota personna es liura de pensar çò que vòl dins la mesura ont demòra dins l'encastre de la lei comuna, la crida al murtre, per exemple, es pas brica una opinion, es un delicte. L'apologia dels crimis, de las discriminacions tanben n'es. La declaracion de l'Òme e del Ciutadant o ditz plan, lo 26 d'agost de 1789 : « La libertat consistís a poder faire tot çò que nòi pas als autres ». Frasa prigonda e definitiva. Se pòt pas desconvenir.
Aqueles principis fòrts pausats e aquesits, podèm contunhar e pausar d'autres cairons per bastir l'ostal comun. La libertat de pensar es, a dire lo verai, la libertat de consciéncia. Podèm èsser convencut de que que siá, podèm pas, l'avèm vist, en conscequéncia, lo verbalisar automaticament, per de que, segon la lei comuna, aquò podriá metre en dangièr l'existéncia de l'autra e sa capacitat a praticar sas cresenças. La critica es doncas permesa. Avèm lo drech, e mai l'obligacion, d'exprimir son vejaire, de portar la contradiccion se un quicòm nos tafura. La nòstra vocacion es pas de se fondre dins un magmà infòrme a entropia maximum. Reconéisser lo drech a la diferéncia es pas acceptar servilament una posicion que l'òm pensa deliranta. Lo savèm plan unitat vòl pas dire uniformitat. Nos devèm de combatre las ideologias fòra lei e luchar feròçament contra totes los escurantismes que mantenon los ciutadants dins una servilitat intelectuala, que copa de tot rasonament pròpri e assegurat e que mena a un asserviment mental de l'individú. Es per aquò que la Republica reconeis pas e subvenciona pas cap de culte o religion. Sonque permet la practica d'aqueles, totjorn dins la mesura ont portan pas prejudici a la lei comuna. En d'autres tèrmes pas cap de religion, ideologia metafisica o politica pòt sonar al murtre, a la tortura o autras ofensa a l'uman sens encòrrer las rigors de la lei. Es per aquò que lo blasfèmia, la caricatura, la parodia son pas castigats per lo legislator(es a dire lo representant elegit dels ciutadants). Non solament per de que son pas una empacha a la practica de las dichas cresenças, mas tanben per de que permeton a cada partida de se confrontar a l'alteritat e doncas d'afortir, o pas, sas posicions. En conscequéncia totjorn, es a cadun de veire consí sa consciéncia es solubla dins la Republica e pas a la Republica de temptar de s'adaptar a cada conviccions. La tòca es de tot biais impossibla tan los dògmas son nombroses e las opinions inconciliablas.
Tot aquò es plan e bon, mas consí far de cara a de punhadas de furioses prèstes a totas las infamias per imposar lors punt de vista ? La question es pas de bon respondre. Podèm pasmens temptar de seguir qualquas dralhas marcadas del sagel de l'eime.
Primièr : conténer las religions, sectas e autras cresenças dins l'esfèra de l'intimitat, justament per de que son de cresenças e pas de saber. Lo mot cresença content el meteis l'incertitud que suposa. Aquelas doctrinas son pas bastidas sus de faches fòra contèsta, son somésas a tròp d'interpretacions potencialas per dintrar dins lo corpus commun.
Segond : prene pas la laïcitat per un concèpte voide de sens, d'un cèrt biais a geometria variabla. Lo principi de la laïcitat es la separacion del poder politic, administratiu, militari de tota opcion religiosa. La republica demanda pas cap d'onccion divenca. Tota manifestacion d'òrdre religios o sectari es doncas enebida de la vida publica e tota manifestacion privada deu trebolar pas la vida collectiva. Liure a cadun, dins son ostal, de practicar lo culte a son gost.
Tresenament, e es benlèu lo mai complicat, tornar prene l'educacion sus de basas asseguradas, La Republica e sa sòrre la democracia son pas d'aquesits definitius. Necessitan un aprendissatge menimos e un entraïnament. L'avèm ja dich, los mòts an un sens, l'istòria tanben. L'educacion deu menar a l'edificacion de totes, a cada edat de l'existéncia, permetre a cadun de pensar per el meteis, de se contentar pas de jutjaments ja formatats. Es lo minimum que permet lo viure ensems.
Quatrenament, çò que pòt provocar la polemica : la Republica, coma la coneissèm ara, es la frucha d'un consensus politic eissit de la revolucion, es pas la frucha d'un fach cultural e popular madurat lentament e inconscientament. Es dintrada dins lo cap dels ancians subjèctes devenguts ciutadants soventas fes a còp de barras. De tota eternitat la pedagogia es estada una disciplina complicada ! De mai, mai lo temps passa e que nos alunham de las originas, las eleits tanben oblidan dins lo melhor dels cases, pervertisson dins çò pièjer, çò que foguèt aquel consensus. Quitament los que son depositaris de la significacion dels mots, an, per incuria, degalhat lo tresaur comun. Dins lo meteis temps, e es aquí una error, e mai una dèca de la Republica, la Cultura foguèt remplaçada per las valors, de segur gloriosas mas immaterialas e sens còs, d'aquesta. Se creguèt que las Culturas popularas, que fasián lo ligam entre los òmes dempuèi de millenàris, amb lors micros evolucions, podrián èsser escafadas d'un trach de ploma. Se remplacèt la Cultura per la coneissença, persuadits qu'erèm que la Cultura èra pas solubla dins la republica. Èra tenir pas compte que la Cultura unís mentre que la coneissença divisa. Es sota lo govèrn d'aquela ignorància que sèm ara. Sus aquel sicut, consí faire per tornar prene la man ?
Vaquí vos ai liurat mas soscadissas colcadas sul papièr dins un moment de colèra, d'òdi e de vergonha.
Ara demandi pas qu'una causa : d'èsser examinat, contradich, criticat. Ai pas la coneissença suprèma. Soi capplumat e barbut : me podètz caricaturar tan que voldrètz. Aprèp lo torneg verbal anarem beure un còp e demorarem collègas.
Salut e Fraternitat.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire